Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry tarjoaa verkkokursseja omassa oppimisympäristössään

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry edustaa valtaosaa Suomessa toimivista ammattimaisista messujärjestäjistä. Yhdistyksen päätavoitteena on edustaa ja tukea messualaa Suomessa sekä edistää alan yritysten välistä yhteistyötä. Yhdistys pyrkii kehittämään messuja markkinoinnin välineenä ja kouluttaa näytteilleasettajia median käytössä. Messu- ja tapahtumajärjestäjät myös teettää messumedian käyttöön liittyviä tutkimuksia.


Toiminnanjohtaja Reija Könönen

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toiminnanjohtaja Reija Könönen

Messut ovat aidosti sosiaalinen live-media, jossa koko ala kokoontuu muutamaksi intensiiviseksi päiväksi saman katon alle tapaamaan toisiaan ja tutustumaan alan uutuuksiin. Messuosallistuminen on tehokas tapa markkinoida erilaisia tuotteita ja palveluita, mutta tuloksekas osallistuminen edellyttää valmistautumista.

Ammattimaisia suomalaisia messujärjestäjiä edustava Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry teki messuille osallistuville yrityksille verkkokurssin, jonka avulla messuosallistumisesta saa suurimman mahdollisen hyödyn. Kurssi sopii myös osaksi ammattikorkeakoulujen markkinoinnin opintoja.

Palveluntarjoajaksi he valitsivat Learning Media Finlandin myTalentia-palvelun, jossa oman oppimisympäristön lisäksi voi jakaa ja myydä verkkokoulutuksia..

MENESTY MESSUILLA -VERKKOKURSSI OHJAA JA AUTTAA NÄYTTEILLEASETTAJAA

Suomen Messusäätiön rahoittaman projektin tavoitteena oli opastaa ja kehittää näytteilleasettajien messuosaamista verkkomateriaalien avulla. Kurssi esittelisi messumedian erityispiirteet ja messuosallistumisen vaiheet aina osaston varaamisesta onnistuneeseen jälkimarkkinointiin asti sekä testaisi osaamista monivalintakysymyksillä.

Tärkeimmät kriteerit olivat palvelun helppokäyttöisyys paikasta ja ajasta riippumatta, mahdollisuus saada sertifikaatti sekä kiinteä kuukausimaksu.

”Kiinteän kuukausimaksun ansiosta palvelun kustannukset on helppo budjetoida. Jollain toimijoilla hinnoittelu perustuu käyttäjämäärään, mutta me emme voi ennakoida kuukausittaisten käyttäjiemme määrää, joten selkeä kuukausittainen hinta oli meille paras ratkaisu”, kertoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toiminnanjohtaja Reija Könönen.

Menesty messuilla -verkkokurssi syntyi Reija Könösen vetämän projektiryhmän ja Learning Median Marie-Louice Eklundin yhteistyönä. Arvokasta palautetta antoi myös Haaga-Helian opiskelijaryhmä, joka testasi kurssisisältöjä ja palvelun käytettävyyttä projektin eri vaiheissa.

”Projektiryhmäämme kuului yhdistyksemme jäsenten viestinnän, markkinoinnin ja teknisen puolen osaajia. Tapahtumatekijöille tyypilliseen tapaan etenimme järjestelmällisesti ja mietimme tärkeimmät määrittelyt etukäteen, joten sopivan palveluntarjoajan löydyttyä pääsimme rakentamaan verkkokurssia ripeästi ja vältimme suurimmat karikot matkan varrella”, taustoittaa Reija Könönen.

OPPIMISYMPÄRISTÖ HELPOTTAA VERKKOKURSSIN HALLINTAA JA JAKELUA

Messujen näytteilleasettajille ja markkinoinnin opiskelijoille suunnattu verkkokurssi koostuu neljästä osiosta. Tekstin lisäksi se sisältää esimerkiksi videoita, esimerkkicaseja, muistilistoja, ohjeita ja testejä sekä sertifikaatin, jonka osallistuja voi suorittaa kurssin lopuksi.

Menesty messuilla -kurssi julkaistiin yhdistyksen omassa oppimisympäristössä syyskuussa 2019 ja se on saanut käyttäjiltä paljon positiivista palautetta. Nyt tavoitteena on hankkia lisää käyttäjiä ja kehitellä jatkokurssia palautteiden perusteella.

Kurssi on maksutta yhdistyksen jäsenten noin 16 000 vuotuiselle näytteilleasettajan, ammattikorkeakoulujen markkinoinnin opiskelijoiden sekä Markkinointiliitto MARKin ja Marketing Finlandin jäsenien käytössä. Vuoden 2020 aikana kurssi on saatavilla maksutta myTalentia-palvelusta kaikille, jotka haluavat saada hyviä tippejä ja käytäntöjä onnistuneiden messutapahtumien järjestämiseen.

Toiminnanjohtaja Reija Könönen on tyytyväinen: ”On hienoa, että pystymme palvelemaan jäseniämme entistäkin ajantasaisemmin ja monipuolisemmin, kun verkkokurssi täydentää erilaisia tapoja oppia. Lisäksi kiinteä kuukausimaksu helpottaa huomattavasti budjetointia. Sisällöntuottajan näkökulmasta taas on mukavaa ja kustannustehokasta, että voin keskittyä sisällön kehittämiseen ja päivittämiseen, kun teknisestä tuesta huolehtii myTalentia.”

REIJA KÖNÖSEN VINKIT ONNISTUNEESEEN VERKKOKURSSIPROJEKTIIN:

  1. Ota suunnitteluun mukaan eri alojen osaajia, ettei mitään oleellista jää huomioimatta.
  2. Pohdi etukäteen palvelusi tärkeimmät tavoitteet ja kriteerit, niin projektisi edistyy sujuvammin.
  3. Pyydä palveluntarjoajaltasi neuvoa ja apua, säästät aikaasi ja hermojasi.
  4. Testaa kurssia sen eri vaiheissa. Käytä myös ulkopuolisia testaajia tai testiryhmää.
  5. Muista kertoa palvelusta niin omalle väelle kuin muillekin. Kerta tai kaksi ei riitä, toistolla saat tehoa!

Lue myös Wistecin kokemuksia verkkokaupan ulkoistamisesta

Wistecissä päätös luopua kokonaan omasta kauppapaikasta oli lopulta helppo. Perusteita palvelun ulkoistamiselle oli useita: käyttäjäkokemus, tavoitettavuus ja monipuolisuus. Lue lisää Wistec Trainingin toimitusjohtaja Juha Huhtasen kokemuksista.

Ota oppimisympäristö käyttöön helposti

Oman oppimisympäristön hankinnan ei tarvitse olla kallis ja hankala projekti. Me Learning Mediassa olemme tukenasi koko matkan.

Näin se toimii:

  1. Ota yhteyttä, niin kartoitamme yhdessä tilanteesi ja tarpeesi.
  2. Valitse, haluatko tehdä itse vai otatko “avaimet käteen” -palvelun.
  3. Palvelun toteutus ja testaus sovitun mukaan.
  4. Valitse tarpeeseesi sopivin ratkaisu ylläpitää ja kehittää palveluasi.
  5. Muistathan, että voit tarvittaessa muuttaa oppimisympäristösi palvelutasoa!

 

Ota yhteyttä! Jätä lomakkeella yhteystietosi ja toivomasi yhteydenottotapa ja -aika, niin keskustellaan lisää.

 

Lue lisää, kuinka sinun organisaatiosi voi hyötyä omasta oppimisympäristöstä!

Ota yhteyttä